luni, 13 iunie 2011

Cum se prepara ceaiul de parul porcului

51 comentarii
  Parul porcului sau coada calului este planta care, din cauza cantitatii mari de siliciu pe care o contine, intareste peretii celulari ai plantelor si bolile fungice nu pot patrunde in plante.
  Mana a aparut deja la tomate din cauza ploilor din ultimele zile si de aceea trebuie neaparat sa stropim, nu numai rosiile, dar si celelate legume din gradina.





Ceaiul este recomandat si pentru atacul rapanului si monilioza la pomii fructiferi si pentru stropirea arbustilor de coacaz, zmeura si capsuni, tot pentru prevenirea bolilor fungice.
  Cum se prepara
- 500 gr planta proaspata
- 5 litri de apa

   Se lasa planta tocata la macerat in apa 24 ore si apoi se fierbe o jumatate de ora. Se strecoara si se dilueaza 1: 5  cu apa si se stropesc plante si pamantul de sub plante.
   Perioada cea mai buna de stropire a gradinii si livezii este cu 48 ore inainte de Luna Plina. Atunci este perioada cea mai umeda si cea mai propice de dezvoltare a bolilor fungice.
Mai vorbim.


Gradinariti cu dragoste!

51 de comentarii:

  1. Te rog sa-mi spui ,daca pot folosi coada calului si nefiarta ...am fost la cules de urzici si tataneasa si am gasit si coada calului...sant super incantata !...as vrea ceva ``bun`` si pentru fasolica verde...si m-am gandit sa amestec cu coada calului + tataneasa!! ce zici d-na scumpa?Puuuuup !

    RăspundeţiȘtergere
  2. Lucia,
    doamna mea draga, nu cred ca merge decat ceai, pentru ca este antimicotic, nu este nici insecticid, nici fertilizator, el previne infectia cu ciuperci :))
    Poti sa o usuci si sa o folosesti numai la ceai si pentru voi si pentru gradina.
    Tataneasa poti sa o faci singurica si sa o folosesti, sau un sfert urzica si trei sferturi tataneasa pentru rosii, ardei, vinete, castraveti...si mai multa urzica pentru " frunzoase", varza, spanac,...Puuup!

    RăspundeţiȘtergere
  3. Salutare Vasi si Gioni! Ma bucur tare mult ca am gasit blogul vostru! Sunt in al doilea an de gradinarit si ma bucur ca mai am multe de citit aici la voi :) As avea si cateva intrebari: cat de des se stropesc rosiile cu licoarea asta? Si cu ce? Merge si cu stropitoarea direct pe frunze? Se da din abundenta sau exista riscul de supradoza? Am pus plantele astazi la macerat si luni planuiesc sa le stropesc prima tura.
    Mersi!

    RăspundeţiȘtergere
  4. Teo,
    Licoarea se da cam odata pe luna, daca poti cu 2 zile inainte de Luna Plina. Poti stropi cu pulverizatorul pe plante si cu stropitoarea pe sol. Poti da pe toata gradina...Pup si te vizitez!

    RăspundeţiȘtergere
  5. Mersi! Maine dimineata e perfect, ca pe 3 e luna plina :)
    Te astept!

    RăspundeţiȘtergere
  6. Draga Vasi, iti multumesc pentru sfaturi!
    Ma bucur ca existi :).
    Eu am si dat cu ea pe rosii, castraveti, ardei si vinete.
    Din pacate nu eu sunt stapana gradinii, ci soacra, care vrea sa dea si cu preparate chimice.
    Ce efect va avea oare, daca socrul meu va stropi azi cu ceva substanta chimica dupa ce eu am dat joia cu ceai de parul porcului?
    Inca o intrebare: pot pastra o perioada ceaiul deja preparat, o torn la radacini sau sa o arunc(miercuri am fiert-o)?
    Multumesc mult.
    Doamne ajuta!

    RăspundeţiȘtergere
  7. Draga Csilla,
    cred ca oricine primeste un "ma bucur ca existi", aduna o bucurie si fericire in suflet pentru multe zile de acum incolo:)
    Eu te sfatuiesc pentru la anu' sa imparti gradina si sa demonstrezi, asa cum am demonstrat si eu, ca se poate si fara chimicale.
    Este nu minunat, infinit mai mult sa te plimbi dimineata prin gradina ta CURATA, de unde poti gusta orice, de la pastai verzi sau galbene de fasole pana la castravetii crocanti...fara sa le speli in multe, multe jeturi de apa.
    Asa, acum sa iti zic...
    ceaiul este universal pentru toata gradina, fie plante, fie sol. Dai peste tot. Nu face economie, ca parul porcului se gaseste peste tot. Stropeste gradina cu restul ceaiului acum si gata...mai ales ( am spus-o de zeci de ori) are efect bun cu 2 zile inainte de Luna Plina.
    Te mai stept!!!
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  8. Multumesc pentru sfaturi si promptitudine!
    Sa inteleg ca acest ceai nu are "termen de valabilitate"? Se poate pastra o perioada mai lunga ca si maceratul de urzici?(am facut si din acesta si am stopit deja de doua ori tot ce am apucat :), tot dupa reteta ta)
    Sper sa pot negocia cu socrii sa imi lase o parte din plantute. Doamne ajuta!
    Apropo, am o multime de galbenele, poate ai o intrebuintare si pentru ele.
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  9. Csilla,
    nu, eu am zis sa il folosesti, sa nu il tii, sau daca tot il tii, gaseste-i un loc in frigider.
    Mai bine ia plante si usuca-le si faci ceai cand ai nevoie. Este altceva decat maceratul, acesta cu cat se macereaza mai mult cu atat mai concentrat este.
    Galbenelele le usuci pentru ceai sau poti sa faci crema cu untura (gasesti retete pe net). Eu am un borcan primit, asa ca le usuc numai pentru ceai.Poti sa le tunzi si le dai un aspect mai nou la galbenele.
    Pana acum am uscat cimbrisor, sunatoare, coada soricelului, galbenele, coacaze cu tot cu fructe, marar, busuioc..cam atat.
    Pentru negociere sa insisti, oricat ti-ar lua, nu renunta, e vorba de sanatatea voastra.
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  10. Multumesc inca o data!
    Iti doresc o viata frumoasa!
    Doamne ajuta!
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  11. Oricum nu-ti recunoaste nimeni produsul ca fiind "bio"... Mai repede obtin importatorii(nici prin cap nu va trece pe cine au la spate)certificate de conformitate "BIO" pentru produse cultivate intensiv, tratate chimic... Chestia cu ceaiul pe care o discutati mai sus e ok, bunicul meu, agronom de meserie, folosea plante si ceaiuri pentru prevenirea bolilor, tratarea acestora si fertilizarea solului. Fac o mica remarca: "licoarea se da odata pe luna" este, cum ar fi zis bunu', "apa de ploaie"... stropitul, mai ales la rosii, se face dupa fiecare ploaie... VERIFICAT ! Si nu doar pe planta ci si 30-50 cm in jurul tulpinei pe sol... iar pentru crestere, irigati la radacina cu macerat de trifoi rosu, cu tot cu planta in descompunere - ACEST lucru e suficient o data pe luna, urmand ca "udatul" sa se faca peste/prin masa trifoiului care ramane in jurul tulpinii. Spor la toate!!!

    RăspundeţiȘtergere
  12. Strava,
    Iti multumesc mult pentru informatii!!!
    Nu iti recunoaste nimeni, sunt de acord, dar pentru hrana familiei si tot este nemaipomenit sa incerci sa scapi de chimicale.
    Stii ce mai fac eu, pun la macerat intr-un butoi mare, plante ca urzica, tataneasa, papadie....si dupa ce se descompun, fertilizez cu maceratul.
    Nu tin o reteta anume, fac dupa instinct. Am sa incerc si cu trifoi rosu, numai sa il gasesc prin flora din jurul casei.
    Ceaiul de parul porcului il folosesc si la stropitul solului, ex. stropesc pamantul din solar inainte de a insamanta salata sau inainte de a pune rosiile, ca productia a doua a solarului.
    Inca odata multumesc!
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  13. Vasi, fetita, ce pui de la papadie la macerat impreuna cu urzica? Floarea galbena sau frunzele? Roxana.

    RăspundeţiȘtergere
  14. Roxana, eu pun frunzele, mai ales cand gasesc unele mari si frumoase de ti-e mai mare dragul...
    Cateodata mai pun tecile de la mazare ca au azot, tataneasa, am mai zis..deastea :))
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  15. Vasi, eu ma tot uit prin jur si nu gasesc tataneasa. Ori imi scapa privirilor... In perioada asta tu ai tataneasa? Am dat search pe google sa vad cum arata tataneasa dar nu am vazut nimic asemanator.Pupici. Roxana

    RăspundeţiȘtergere
  16. Roxana, vezi ca o am si eu pe blog aici
    http://vasi-gioni.blogspot.ro/2010/11/tataneasa-din-farmacia-gradinii.html
    http://vasi-gioni.blogspot.ro/2011/05/cum-se-face-maceratul-de-tataneasa.html
    Nu m-am uitat dupa ea acum, dar cand ajung acasa am sa ma uit si sa iti spun :))
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  17. Yuppeee...am mai bifat pe lista o planta gasita...coada calului. Am cules-o de pe campul unei vecine si cand am intrebat-o daca pot sa mai vin sa iau mi-a spus ca ii sunt de ajutor ca mai smulg din ea. Vasi, sunt articole la tine pe blog pe care le-am recitit si de 4 ori. Pupicei. Cu drag, Roxana din B.

    RăspundeţiȘtergere
  18. Roxana, esti o eleva foarte studioasa si constincioasa :))
    Vezi sa mai opresti din dorinta de citit si pentru articolele viitoare :))
    Cu acest ceai stropesti gradi cu 2 zile inainte de Luna Plina .
    Pupicei!

    RăspundeţiȘtergere
  19. madalina mazalu20 mai 2013, 08:05

    Buna Vasi multumesc pentru raspuns ,as vrea sa te intreb despre planta coada calului poti sa imi spui si mie daca am sanse sa o gasesc tinind cont ca eu locuiesc la 40 km de Bucuresti urzici am slava domnului pentru ca am padurea aproape.Multumesc mult.

    RăspundeţiȘtergere
  20. Madalina, nu stiu daca ai vreo sansa, ea traieste prin locurile mlastinoase, dar in cazul acesta o gasesti foarte repede la plafar si poti face ceaiul linistita:)))))) Stropeste toata gradina cu 2 zile inainte de Luna plina, cand este maximul de umiditate in atmosfera si ar fi momentul propice dezvoltarii bolilor micotice. ( cred ca am mai scris lucru acesta la cel putin 10 comentari, ha,ha,ha)
    Pupicei!

    RăspundeţiȘtergere
  21. vasi draga poti sa=mi spui daca se stropeste doar cu doua zile inainte de luna plina doar atat e nevoie sau se da o data pe saptamana ? eu am facut macerat doar de urzica e prima data cand fac acu vam, gasit nu e bun la toate va multumesc va citesc cu drag

    RăspundeţiȘtergere
  22. Anonim,
    Multumesc pentru apreciere!
    Poti stropi cand doresti, acesta este antimicotic, aduce un aport de siliciu in tulpina plantei, care o face mai rezistenta la micoze :))
    Inainte de Luna plina este momentul propice, dar nu este singurul, in nici un caz.
    Maceratul de urzica este bun la toate si il poti folosi si la pomi si la vita de vie si la flori.....si il poti combina cu tataneasa, papadie sau alte buruieni care iti trec prin cap, urzica moarta sau tecile de la mazare...
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  23. deci putem stropi cu ceaiul de coada calului toata gradina ,rosii,castraveti,dovlecei,ardei,vinete,varza??plus capsuni,zmeura..?merci mult de tot , te pup.

    RăspundeţiȘtergere
  24. Da Alexandra!
    Este un ceai antimicotic si este universal, chiar si pentru om:))
    Stropeste tot!
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  25. Buna ziua, bine v-am gasit! M-ai précis v-am gasit de vreo 2 saptamani si de atunci va citesc intr-una!
    Avem o mica gradina, e primul an in care gradinaresc, pamantul e nelucrat din 2008, e plin de iarba, da plin... nu am dat si nu doresc sa dau cu erbicid, ne luptam cu iarba "manual", adica de cate ori pot o smulg cu mana. Si ce satisfactie am cand iese cu radacina cu tot! :)
    Am facut maceratul de urzica si am udat cu el la radacina rosiile, si ce fericite au fost!!! Acum am la macerat tataneasa.Si cojile de la oua, le strang si le pun la radacina plantelor.
    Dar am o problema: rosiile au incepaut sa se maneze, am gasit cateva cu pete negre, si frunzele la fel. Si, in plus, pe unele tulpini am vazut niste puricei rosii. La unele dintre ele frunzele au inceput sa se rasuceasca spre interior. Nu-mi dau seama daca asta-i vreo boala.
    Intrebarile mele sunt: am cumparat de la plafar ceai de coada calului si de pelin, cum fac ceaiul? ce proportie folosesc? Pot combina cele 2 ceaiuri sau trebuiesc preparate separate? scap si de mana si de puricei? sunt stresata, n-as vrea sa-mi pierd plantele.
    A, si am vazut ca luna plina va fi tocmai pe 22 iulie, eu vreau sa dau stropesc mai repede ca mi-e teama.
    Multumesc pentru sfaturi,
    Nicoleta

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nicoleta, fa separat ceaiurile si da, nu mai astepta luna
      Retetele le gasesti pe blog,da o cautare. Rupe frunzele bolnave,inclusiv fructele si pune lastari la inradacinat in apa, ca rezerva. Nu stiu daca scapi, dar insista! Mai vorbim. Pupici!

      Ștergere
  26. multumesc pentru info ,eu ma chinui de ani de zile sa conving indoctrinatii cu chimicale ca se poate si fara ele numai cu natural dar e greu,din nebun nu ma scoate nimeni da nici nu-mi pasa atata timp cat exista oameni ca voi.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu te mai chinui, cine are ochi sa vada si cine are minte, sa inteleaga! Oamenii au nevoie de exemple bune, iar daca le urmeaza sau nu, este problema lor.
      Numai bine sa auzim!

      Ștergere
    2. Multumesc ca existi

      Ștergere
    3. Christos a inviat. Paste deficit Malta Santa









      Christos a inviat. Paste deficit Malta sanatate alaturi de dei drag I.Gorun constanta


      Ștergere
  27. coada calului, cum o recunoastem? adica citesc eu pe marele google ca doar cei experimentati ar trebui sa o culeaga pt ca sunt soiuri similare ce sunt toxine.
    so? cine ma ajuta? :)

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu daca se poate confunda, pentru ca are tepii destui de tari si chiar un pic incomozi la cules :( Incerc sa fac o poza mai buna si sa o pun in postare.

      Ștergere

  28. Buna seara. V-am descoperit blogul anul trecut, iar anul acesta am hotarat sa va urmez sfaturile. Am cules urzica si am pus-o la macerat, dar vreau sa dau si cu infuzie de coada-calului. Va rog si eu ca alti cititori ai dvs. pt. o poza cu aceasta planta. Am facut rost de o carte veche cu plante dar din desenul respectiv nu iti poti da seama cum arata in realitate. Si inca o intrebare, daca imi permiteti: urzica am cules-o si am pus-o la macerat ceva mai mare, deja cu ceva "brobonele", dar fara sa fie inflorita. O pot folosi sau este deja toxica? Va multumesc anticipat pt. eventualul raspuns.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu cand o sa am timp sa ma duc dupa coada calului sa o pozez, sper maine, dar pe google o arata bine. I se mai spune si parul porcului pentru ca este tepoasa, oarecum. Urzica este buna pentru macerat, daca nu a inflorit sa faca seminte. Folositi-o fara teama.
      Numai bine!

      Ștergere
  29. Buna seara. Revin cu cateva intrebari, daca imi permiteti, dar mai bine sa intreb decat sa fac vreo nefacuta. Am tras azi maceratul de urzica, l-am diluat in proportiile 1 la 9 si miroase groaznic. Asa miros si maceratele altora? Pot da cu aceasta solutie si cand cresc rosiile sau doar pana cand apar florile? Daca dau cand apar rosiile, ramane mirosul pe ele? Precizez ca mirosul este foarte persistent, nu se duce de pe maini nici dupa spalari repetate. Daca cineva a experimentat asa ceva, va rog sa-mi dati un raspuns. Multumesc.

    RăspundeţiȘtergere
  30. Auziti, bre? Acu vazui si io ca gresii parcela si cerui sfaturi pt. urzica la alte cozi. Bine macar ca am nimerit blogu' si nu am cerut as'fel de sfaturi pe unu' de reparat televizoare sau frigidere!!!:((( Scuzoaie da' tot astept raspuns, ca ma arde la recolta.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, asa miros toate si te vei obisnui cu timpul. Poti da oricand si nu ramane miros, a 2 a zi dispare.
      Numai bine!

      Ștergere
  31. Saru'mana de raspuns si bodaproste ca existi. Mi-era sa nu mananc rosiile ca fructu' ala, nu-mi vine acum numele, bun dealtfel, dar pe care-l halesti tinandu-te de nas. O alta intrebare: au aparut pe un prun niste gagarici mici, verzi, urati si ai dracu. Si multi. Imi poti da un sfat, te rog? Multumesc si numai bine.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Incearca un ceai concentrat de pelin, repetat la cateva zile, sau 3 zile la rand.

      Ștergere
    2. Sar'na de indicatiune. Sanatate si numai bine.

      Ștergere
  32. Am luat pelin de la plafar, o sa fac ceai si o sa dau pe pom , sper sa le viu de hac la lighioaie. Pt. tine sau alti doritori pot trimite pe mail, in format pdf, o carte care se numeste "Strabunica stie tot-1860 de sfaturi practice pt. locuinta, gradina, bucatarie, garderoba." Am "rasfoit-o" putin, sunt multe chestii interesante pe care nu le stiam. Cine o doreste ma poate contacta la b44nad@yahoo.com.

    RăspundeţiȘtergere
  33. Si iar am uitat ceva: am gasit la plafar radacina de tataneasa. Asta merge pusa la macerat, se face ceai sau nu se foloseste? Daca e pt. ceai, in proportiile maceratului? Daca are cineva de dat tataneasa sau coada calului, rog milostivenie. Cele luate de la plafar imi gauresc rau de tot buzunarele.:))))) Cine are, va rog mail la b44nad@yahoo.com.

    RăspundeţiȘtergere
  34. Iete...nu ma mai cheama Adrian! Cineva sa vina cu mielu':))))))))

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Puteti sa o trimiteti pe mailul - vasi_gioni@yahoo.com si multumim!
      Daca cineva are tataneasa sau parul porcului de dat m-as bucura, pentru ca eu nu am asa cantitati.
      In general se folosesc frunzele la macerat, nu radacina. Aceasta este pentru sanatatea noastra a oamenilor. Daca nu aveti de unde face rost, folositi cenusa care are si ea potasiu din belsug.
      Sanatate!

      Ștergere
  35. Nu m-am exprimat eu prea clar si am fost inteles gresit. Nu am cerut sa-mi dea cineva cateva kile de tataneasa si/sau coada calului, pt asta i-ar trebui o intreaga plantatie. As dori doar 2-3 fire pt. a le putea planta pe mosia proprie.
    Multam' pt. lamurire in ce priveste radacina de tataneasa. Cenusa am pus toata iarna, chiar daca putintica, atat cat imi da soba. O sa pun niste "piureias" de coaja de banana.
    Sper ca ai primit mail-ul de la mine, a plouat ieri toata ziua si nu am reusit sa incarc fisierul decat noaptea tarziu. dar nu stiu daca a plecat sau nu s-a blocat prin f'un nod de net, undeva. Daca nu a ajuns da-mi un semn si incerc iar.
    Sanatate si numai bine.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am recuperat din Spam carticica si multumesc pentru ea!
      Acum sunt in studiu cu cateva seminte de tataneasa, daca merge si germineaza, inseamna ca avem sansa sa o inmultim prin seminte si sa dam si altora. Deci asteptam un pic:))
      Numai bine!

      Ștergere
  36. Sambata e luna plina, asa ca maine fug la cules de coada calului. Se fierbe toata cantitatea de 5l, apa, la foc mic?:D. Are efect si unde, deja, au aparut pete? Maceratul de tataneasca sta cuminte, la crescut, dar am o intrebare. Am gasit frunze de tataneasca cu pete ruginii. Oare pot sa-mi imbolnaveasca rosiile?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, se fierbe la foc mic o jumatate de ora. Daca au aparut pete, rupe frunze sau chiar tulpini. Rosii au o putere mare de revenire, uneori chiar daca le tai de desupra radacinii. Nu cred ca tataneasa sa afecteze, probabil ca frunzele sunt si ele mai batrane sau usor obosite.
      Numai bine!

      Ștergere
  37. Ati promis ca dupa ce se incheie sezonul legumelor, o sa scrieti mai pe larg despre stropirile naturale complete, un calendar al acestora, ce macerate se folosesc, de cate ori pe sapt/luna, ce combinatii sint utile, etc

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu am promis, am zis ca incerc, dar la iarna, nicidecum in perioada aceasta, cand nu am timp nici macar sa scriu o simpla postare :((
      Sper ca pana atunci sa ma mai si documentez :))
      Numai bine!

      Ștergere